fbpx

Weer met een luchtig hart verder na haarverlies

Haarverlies-Hilversum

Weer met een luchtig hart verder na haarverlies

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je een haarwerk nodig hebt. Zo groeit de groep mensen die chemotherapie ondergaat langzamerhand de afgelopen jaren. En ondanks de nieuwe 'cold cap'-methode zijn er veel mensen die hun haar daardoor verliezen. Maar daarnaast kun je last hebben van een van de vormen van alopecia. Het uitzoeken van een passend haarwerk is in iedere situatie geen sinecure, weten Hedie en Tanja van Haarinstituut Nederland.

Haarinstituut

Haarinstituut Nederland is gestart in 1992 en ontstond vanuit een behoefte van cliënten die haar- en hoofdhuidproblemen hadden. Langzamerhand groeide het bedrijf uit tot wat het nu is. De vraag van de consument is nog steeds hetzelfde, maar de kennis en kunde nam in de tussentijd toe. In eerste instantie ging het echt om hand- en maatwerk, maar in de loop der jaren groeiden de mogelijkheden die Haarinstituut Nederland kon bieden.

Het hele pakket

Haarinstituut Nederland sloot machinaal geproduceerde haarwerken niet uit, maar wilden deze alleen leveren wanneer de kwaliteit naar de gewenste maatstaven was. Hedie vertelt: ‘Tien jaar geleden begon ik de kwaliteit van deze haarwerken te controleren en verbeteren, en inmiddels is er een grote ontwikkeling geweest. Dat maakt haarwerken sneller beschikbaar voor een grotere groep mensen.' Tanja vult aan: 'Maar dat de kwaliteit van onze producten perfect is, staat voor ons buiten kijf. Dat moet vanzelfsprekend zijn. Het pakket daar omheen, het psychosociale aspect, daar geven we graag aandacht en tijd aan.'

Aanmeten haarwerk

Daarom is het ook bij uitstek belangrijk om het gesprek aan te gaan. Het aanmeten van een haarwerk gaat immers ook niet over één nacht ijs. Er gaan behoorlijk wat afspraken en gesprekken aan vooraf om wensen en verwachtingen helder te krijgen. Hedie: 'Soms moeten we een verwachtingspatroon wat bijstellen. Als je een probleem hebt, wil je er snel vanaf. Maar een gedegen oplossing kost wat tijd. Zo kunnen we persoonlijke adviezen geven omtrent het haartype en kapsel. Zo kijken we waar we elkaar kunnen vinden, en hoe wij iets kunnen betekenen voor je.'

Emotioneel product

Een haarwerk is een emotioneel product en het aanmeten een emotioneel proces. Een goed gevoel is daarom heel belangrijk. Dat mensen over de drempel stappen en voelen dat het klikt, dat er iets geboden wordt wat ze zoeken. Daarom gaat het bij Haarinstituut Nederland om de gehele ervaring, de benadering naar de mensen toe en het luisteren naar iemand. ‘En daarin neem je altijd jezelf mee, dat is wat ons uniek maakt. Met veel klanten bouwen we in ons werk een langdurige band op. Dat is erg waardevol.'

Twee emoties

Er zijn dan ook legio voorbeelden te noemen van bijzondere ervaringen en klanten. ‘De overeenkomst die ik vaak bij verschillende mensen zie, zijn twee emoties die erg uiteenlopen. Ik zie vaak enorme blijdschap en dankbaarheid aan de ene kant, maar een groot pijnpunt aan de andere kant. Zo zei een klant laatst tegen me: 'Hedie, het is alsof ik altijd naakt ben, ik voel me zo incompleet.', terwijl zij al heel lang een haarwerk heeft. Dat maakte me wel weer even bewust van de grote impact die haarverlies op iemand kan hebben.'

Een luchtig hart

'Haarverlies is pijnlijk, en het blijft je bij. Zo zie ik geregeld mensen die het haarwerk adopteren als eigen haar, maar die het verschrikkelijk blijven vinden iedere keer wanneer het haarwerk afgaat. Tegelijkertijd zie ik dan hoe ontzettend blij ze zijn dat het haarwerk bestaat, dat dit mogelijk is. Dan voel je dat iemand het haarwerk echt geaccepteerd heeft. Diegene kan weer met een luchtig hart naar buiten lopen, en dat is erg mooi.'

Deel dit artikel: